نقد فیلم

بررسی و نقد فیلم Drama

کارگردان: Matias lira

محصول: 2010- شیلی

جمله فیلم: سه کودک فکر می کنند که زندگی تئاتر است.

جمله فیلم-از نگاه من-: "هدف وسیله را توجیه نمی کند"

نمره فیلم از دید من:  19.5 از 20

 

خلاصه: سه دانشجوی تئاتر که تحت تاثیر روش های بازیگری استادشان (Antonion Artaud) قرار گرفته اند، شروع به تجربه زندگی خود به نحوی تازه، همراه با شیوه هایی برای حس گرفتن بیشتر و اجرای طبیعی تر بر روی صحنه می کنند. تلاش بی شائبه آن ها برای رسیدن به این هدف و اجرای بهتر، سبب مواجه شدن آن ها با تاریک ترین وجهه های زندگی شان می شود..

 


بررسی و نقد:

فیلم شیلیایی "درام" خط داستانی نسبتا سرراستی دارد؛ مقطعی از زندگی چند جوان دانشجوی تئاتر که برای بهتر شدن بازیگری شان به روش های استادشان رو آورده اند.. روش غرق شدن در نقش. برای این کار لازم است تا آن ها آنقدر در نقش های جنسی و بدنی خود غرق شوند که هیچ ازخودشان نماند و تنها یک چیز باقی باشد و آن، نقش از پیش تعریف شده ای برای چند دقیقه بر روی صحنه!

یکی از پسرهای نقش اصلی فیلم درگیر ماجرایی شخصی نیز می شود؛ او با دیدن صنه هایی از تئاتری که درگیر آن است، لحظاتی از زندگی خود را به یاد می آورد که در آن مادر خود را در نقشی مشابه دختر امروز نقش های تئاتر خود می بیند و در نهایت به آنجا می رسد که علت ناپدید شدن او را نیز در صحنه پایانی در می یابد.

نقش های تعریف شده ی انسان امروزی در دنیای مدرن چیست؟ فیلم به یکی از آن ها که نقش اروتیک است (و به اشتباه در دنیای امروز گاهی به آن عشق می گویند) اشاره می کند. در عین حال نقشی که این پسران و دختران جوان در نظر گرفته اند نشانی از شهوت انسانی ست.. رودررویی با کلیسا و تمسخر کشیش را در لحظاتی از نمایش ببینید که چگونه بازیگر، بین او و شهوت، شهوت را انتخاب می کند.. و در این جا برای طبیعی ظاهر شدن در نقش چاره ای جز غرق شدن دائمی در نقش و به اصطلاح زندگی کردن آن نیست.. زندگی کردنی که به اضمحلال شخصیت اصلی بازیگر منجر می شود و او را در نقش فرورفته در آن نابود می کند. در واقع نقوش تحمیل و پذیرفته شده در دنیا از سوی انسان معاصر و جدا شدن از هستی اصیل خویش دغدغه کارگردان و نویسنده است که به خوبی به آن اشاره می کند.

یکی از مفاهیم نشان داده شده در فیلم رسیدن به آسیب های اجتماعی بی بندو باری ست.. و کارگردان و نویسنده چه خوب این معنی را در لفاف تصاویر و بی کمترین سخن نصیحت وار به تماشاگر می رساند و چه خوب تاثیر گذار می شود.. لحظاتی را ببینید که دختر همراه پسرک پس از دیدن او با دختری دیگر به سراغ مردی دیگر می رود و بعد آسیب هایی را ببینید که در پی این جدایی جسم ها بر سر روح این دو میاید و تلفیقی که از این ماجرا با گذشته پسرک و از هم پاشیدن زندگی خانوادگیش داده می شود.

پایان بندی فیلم از موارد حقیقتا شاهکار در سینماست! باید فیلم را از ابتدا تا انتها تماشا کنید و آن نمای پایانی را با تمام تاثیر گذاریش تا مدت ها به خاطر بسپارید (همراهی پسرک با مادر خیالی اش..سقوط دخترک.. و کارناوال شادی که می گذرد -و نمادی ست از دنیای به ظاهر شادی ست که داریم از دور به آن نگاه می کنیم و غرق خوشی تصنعی ست و این جا، این بالا دل هایی در حال مردن است و نسلی در حال تعویض و تسلیم و خودکشی در مرگ ارزش ها-).

 Matias lira با اولین فیلم خود گامی بسیار بلند برمی دارد و بسیار حرفه ای می نماید. گرچه در فیلمبرداری فیلم اشکالاتی وارد باشد و برخی صحنه ها نیز اضافی به نظر برسند، با این حال برای اولین کار بلند سینمایی اثری بسیار مناسب و فوق العاده است.

فیلم ارزشمند "درام" را با وجود همه ی تاریکی ها و صحنه های به ظاهر زننده اش (به پوستر آن دقت کنید) باید تا انتها نگاه کرد!

 

در حاشیه:

متاسفانه فیلم چندان تحویل گرفته نشده – احتمالا به دلیل غیر اسپانیولی بودن و تولید در کشوری مانند شیلی- و اطلاعات کمی هم در مورد فیلم در اینترنت می توانید پیدا کنید!

نوشته شده در یکشنبه ٧ اسفند ،۱۳٩٠ساعت ٦:٠٤ ‎ب.ظ توسط مهدی وزیریان نظرات ()


 Design By : Pichak